Internet Explorer viser ikke vores hjemmeside optimalt. Vi anbefaler, at du i stedet bruger en anden browser, f.eks.

Chrome

.

Blog

Sælger din virksomhed varer på nettet

17.02.16 | Drift & jura | 0 Kommentarer

Af Kristine Wagner

Den 15. februar 2016 blev der lanceret et nyt fælles europæisk online klagesystem, Online Dispute Resolution (ODR), som forbrugere inden for nethandel kan klage direkte til.

Det nye klagesystem skal gøre det nemmere for både forbrugere og virksomheder henholdsvis at klage og tage sig af klager, særligt når der er tale om grænseoverskridende nethandel.

Det betyder, at alle erhvervsdrivende, der driver nethandel eller sender elektroniske tilbudsmails til forbrugere, hvor forbrugeren kan acceptere tilbuddet direkte fra tilbudsmailen, er forpligtet til udtrykkeligt at gøre forbrugerne opmærksomme på klagemuligheden til ODR.

Helt konkret skal der enten på virksomhedens hjemmeside eller i tilbudsmailen fortælles om klagemuligheden til ODR og linkes til hjemmesiden http://ec.europa.eu/odr. Beskrivelsen af klagemuligheden kan f.eks. angives i virksomhedens almindelige handelsbetingelser på hjemmesiden.

Ovenstående oplysningspligt trådte i kraft allerede den 15. februar 2015, og hvis ikke oplysningspligten overholdes, kan virksomheden pålægges bøder.

Du kan finde eksempler på formuleringer til at opfylde oplysningspligten på http://forbrugereuropa.dk.

Er du i tvivl om de nye regler, eller har du brug for hjælp til den rette formulering til din hjemmeside eller tilbudsmail, er du meget velkommen til at kontakte Kristine Wagner på kw@hulgaardadvokater.dk.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *