Hvordan indhenter man et gyldigt samtykke?
Af Selina Musa
Vores tidligere artikel om spamforbuddet suppleres af nærværende artikel om, hvordan der indhentes et gyldigt samtykke.
Hvis din virksomhed ønsker at sende markedsføring via mail, er det vigtigt, at I har indhentet et gyldigt samtykke forinden. En lille fejl – som f.eks. at der ikke er informeret tilstrækkeligt om, hvordan et samtykke tilbagetrækkes – kan resultere i, at samtykket ikke er indhentet lovligt og dermed ikke er gyldigt.
Hvornår er der indhentet et gyldigt samtykke?
Der gælder følgende krav, når din virksomhed skal indhente et samtykke:
Et forudgående samtykke
Samtykket skal ske forud for henvendelsen. Hvis der ikke er givet samtykke i forbindelse med eksempelvis salg af en vare, så kan dette alene ske ved telefonisk henvendelse. Det er således ikke lovligt at sende en mail, SMS eller en chatbesked for at spørge, hvorvidt den enkelte ønsker at modtage markedsføringen. En sådan henvendelse vil i sig selv blive betegnet som markedsføring.
Det er tilladt for virksomheder at ringe til andre virksomheder med henblik på at markedsføre produkter, indhente samtykke til bl.a. e-mailmarkedsføring eller øge kendskabet til virksomheden. I skal dog være opmærksomme på dokumentationsproblematikken, som vi kommer ind på længere nede i artiklen.
Er der tale om en enkeltmandsvirksomhed, skal I være opmærksomme på, at enkeltmandsvirksomheden kan have frabedt sig opringninger via Robinsonlisten (eller direkte overfor jeres virksomhed). I så fald vil det også være ulovligt for jer at kontakte den pågældende virksomhed telefonisk.
Samtykkets ophør
Samtykket skal let og gebyrfrit kunne trækkes tilbage.
Når man indhenter et samtykke, skal virksomheden oplyse, hvordan samtykket kan trækkes tilbage. Denne oplysning skal angives i selve samtykketeksten, hvorfor det ikke vil være tilstrækkeligt at oplyse dette i et link.
Hvis I ikke giver ovenstående/tilstrækkelig information om, hvordan et samtykke kan trækkes tilbage, vil der ikke være indhentet et gyldigt samtykke.
Frivillig, informeret og specificeret
Et samtykke skal være udtryk for en frivillig, informeret og specificeret viljestilkendegivelse.
Når et samtykke er frivilligt, vil det sige, at den der får tilbud om at give samtykket, skal have et reelt og frit valg. Et køb af et produkt må således ikke være betinget af, at den pågældende samtidig giver et samtykke til at modtage markedsføring.
Når et samtykke er informeret, vil det sige, at den der giver samtykke, er klar over, hvad vedkommende giver samtykke til. Det er således din/virksomhedens opgave, at samtykket har tilstrækkelig information til, at vedkommende kan vurdere, om han eller hun vil give et.
Ifølge Forbrugerombudsmanden skal følgende oplysninger fremgå som minimum:
- Hvilke virksomheder vil man modtage markedsføring fra?
- Hvordan vil man modtage markedsføringen?
- At man har ret til at trække sit samtykke tilbage.
Når et samtykke er specificeret, vil det sige, at dette skal være konkretiseret, således det klart og tydeligt fremgår, hvad vedkommende giver sit samtykke til. Det skal således tydeligt fremgå, hvilke produkter eller kategorier af produkter, som virksomheden påtænker at sende markedsføring om.
Utvetydigt
Et utvetydigt samtykke vil sige, at vedkommende skal være klar over, at han eller hun giver et samtykke til at modtage markedsføring. Derfor må man ikke indhente et samtykke ved et forhåndsafkrydset felt, idet dette ikke vil være informeret og vil være utvetydigt.
Derudover skal samtykket være adskilt fra virksomhedens generelle handelsvilkår og -betingelser, da det ligeledes ikke vil være informeret og vil være utvetydigt. Årsagen hertil er, at man ønsker at sikre, at vedkommende er opmærksom på, at han eller hun giver et samtykke til at modtage markedsføring.
Må et samtykke overdrages?
Når et samtykke er givet til en konkret virksomhed, vil dette ikke kunne overdrages til en anden virksomhed, medmindre denne anden virksomhed har overtaget den pågældendes forretningsaktivitet (og i øvrigt kun markedsfører inden for det oprindelige samtykkes rammer). Det vil sige, at samtykket kun kan overdrages, hvis virksomhedens aktiver og passiver ligeledes overtages.
Kan et samtykke opdateres?
Hvis man ønsker at opdatere et samtykke, skal man som udgangspunkt indhente et nyt.
Hvis virksomheden f.eks. har indhentet et samtykke til at sende markedsføring via mail, er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at virksomheden gerne må sende en mail (men ikke anden kommunikationsmiddel) og opfordre modtageren til at opdatere samtykket via et link.
Dette gælder uanset, at en opdatering af samtykket derved kan indebære en udvidelse af f.eks. produkter, produktkategori eller lignende.
Det opdaterede samtykke skal tilsvarende overholde kravene om at være frivilligt, informeret, specificeret og utvetydigt.
Andre krav
Der gælder skærpede krav ved indhentelse af samtykke ved børn og unge. Børn under 13 år kan ikke give et samtykke, medmindre samtykket gives eller godkendes af barnets forældre.
Hvis en kunde har givet sin mailadresse i forbindelse med et køb, kan virksomheden/sælgeren markedsføre tilsvarende produkter uden et forudgående samtykke. Det kræver dog, at kunden har mulighed for at frabede sig henvendelserne – både ved afgivelsen af mailadressen og ved fremtidige henvendelser.
Hvordan dokumenterer I, at I har indhentet et gyldigt samtykke?
En virksomhed skal kunne dokumentere, at et samtykke er indhentet, og at dette er gyldigt. Som udgangspunkt behøver et samtykke ikke at være skriftligt. Det kan dog være vanskeligt at dokumentere, at et samtykke er indhentet mundtligt, hvorfor Forbrugerombudsmanden anbefaler, at virksomheder anvender skriftlige eller digitale samtykker.
Man kan eventuelt sende en bekræftelse pr. mail på at have modtaget et samtykke, som modtageren kan reagere på, hvis vedkommende ønsker at tilbagekalde samtykket. Denne fremgangsmåde har dog ikke samme bevismæssige vægt som en aktiv handling.
Virksomheden bør opbevare samtykket, så længe samtykket anvendes og indtil to år efter, at dette har været anvendt sidste gang, da et eventuelt strafansvar forældes efter 2 år. Det samme gælder ved dokumentation for, at betingelserne for at sende markedsføring til en tidligere kunde er opfyldt.
Du kan læse Forbrugerombudsmandens spamvejledning her.
Brug for hjælp eller har du spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål til markedsføring, er du velkommen til at kontakte os.
Selina Musa
Erhvervsjuridisk Fuldmægtig
Mobil: +45 42 13 42 19
E-mail: sm@hulgaardadvokater.dk
Faktaboks:
Et samtykke skal være udtryk for en frivillig, informeret og specificeret viljestilkendegivelse.
At samtykket er ”informeret”, vil sige, at personen skal være klar over, at han/hun giver et samtykke til markedsføring.
At samtykket er ”specificeret”, vil sige, at det klart og utvetydigt skal fremgå, hvad og hvem der gives samtykke til.
At samtykket er ”frivilligt”, vil sige, at personen skal have et reelt og frit valg. Et køb må f.eks. ikke være betinget af, at man skal give et samtykke.