Vælg en side
EN

Menu

FAQ Selvanmeldelse

9. oktober 2025 —
5 min læsetid
FAQ Selvanmeldelse

Selina Musa
Erhvervsjuridisk fuldmægtig
E: sm@hulgaardadvokater.dk

FAQ Selvanmeldelse

Lars Lauge Nielsen
Advokat
E: lln@hulgaardadvokater.dk

Velkommen til vores FAQ om selvanmeldelse

Her finder du svar på de mest almindelige spørgsmål om, hvordan og hvornår du foretager en selvanmeldelse, hvilke oplysninger der skal gives, og hvilke konsekvenser det kan have.

Formålet med denne sektion er at gøre det nemmere for dig at forstå processen og sikre, at du handler korrekt, hvis du står i en situation, hvor du uforvarende har unddraget skat i Danmark, og hvor selvanmeldelse dermed er relevant. Uanset om du ønsker at rette tidligere fejl eller oplyse om forhold, der endnu ikke er kendt af myndighederne, hjælper denne FAQ dig godt på vej.

1. Hvad er en selvanmeldelse?

Hvis det viser sig, at du uforvarende har unddraget skat i Danmark, så vil vores anbefaling være, at du med hjælp fra en skatteadvokat laver en såkaldt selvanmeldelse til Skattestyrelsen. Hermed kan du i vidt omfang undgå bøde og fængsel for skatteunddragelse. Eksempelvis vil selvanmeldelse af en groft uagtsom unddragelse af skat være straffri i Danmark, mens du kan forvente bødestraf, hvis forholdet i stedet afdækkes af Skattestyrelsen selv.

2. Hvem skal lave selvanmeldelse?

Alle som opdager fejl eller manglende oplysninger i deres skat, moms eller afgifter bør overveje at selvanmelde.

3. Hvorfor er det en fordel at lave en selvanmeldelse?
  • Du viser samarbejdsvilje og ansvarlighed.
  • Det kan føre til reducerede eller helt frafaldne bøder i stedet for straf.
    Som selvanmelder vil du få en ”rabat” på straffen for skatteunddragelsen. ”Rabatten” afhænger af sagens nærmere omstændigheder – herunder især størrelsen på det unddragne beløb.
  • Skattestyrelsen behandler som udgangspunkt sagen administrativt fremfor at gå til politiet, hvis beløbene er under visse grænser.
4. Hvad sker der, hvis jeg ikke laver selvanmeldelse?

Uden selvanmeldelse risikerer du, at Skattestyrelsen selv opstarter en skattesag, og dermed risikerer du fuld straf, herunder bøde eller fængselsstraf, afhængig af overtrædelsens karakter og størrelse.

5. Hvilke dokumenter skal jeg bruge til en selvanmeldelse?

Du skal kunne dokumentere de forhold, som du ønsker at rette. Dette kan f.eks. kræve kontoudtog, lønsedler, kontrakter eller fakturaer, der understøtter ændringerne – alt efter fejlens karakter.

6. Hvor længe skal jeg gemme dokumentation?

I dansk ret er udgangspunktet, at man som skattepligtig person kan indrette sig efter, at Skattestyrelsen ikke efter d. 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb kan ændre din skatteansættelse for det pågældende indkomstår. Med andre ord betyder det, at skatteopgørelsen, som udgangspunkt, er endelig efter 3 år og 4 måneder, og man vil ikke senere blive mødt med krav om, at man har betalt for lidt i skat for året herefter.

I skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, følger dog en – i praksis bred – undtagelse til det udgangspunkt. Herefter har Skattestyrelsen mulighed for at lave en ekstraordinær genoptagelse af dine skatteforhold 10 år tilbage i visse situationer. Det betyder, at man alligevel kan blive mødt af nye betalingskrav fra Skattestyrelsen for skatteår, som ligger langt tilbage.

Vores anbefaling er derfor, at man gemmer dokumentation op til 10 år tilbage i tid.

7. Kan jeg selv lave en selvanmeldelse?

Ja. Du kan sende en redegørelse direkte til Skattestyrelsen på eget initiativ – men i mere komplicerede eller strafrelaterede sager anbefaler vi professionel rådgivning.

8. Hvad er tidsfristen for en selvanmeldelse?

Der er ikke nogen formel tidsfrist. Jo før du indsender, desto større sandsynlighed for, at du undgår straf – især før myndighederne får besked fra tredjepart. Reaktionstiden spiller også ind i forbindelse med genoptagelse.

9. Hvor langt kigger Skattestyrelsen tilbage ved selvanmeldelser?

Det afhænger af en konkret vurdering. Som udgangspunkt går Skattestyrelsen kun tre år tilbage, men de kan i visse tilfælde foretage en ekstraordinær genoptagelse og dermed gå op til 10 år tilbage.

Læs mere i punkt 6: “Hvor længe skal jeg gemme dokumentation?”

10. Hvordan forløber en typisk selvanmeldelse?

Hos Hulgaard Advokater indsender vi en selvanmeldelse, hvor vi forklarer de faktuelle og juridiske forhold. Herefter afhænger det af Skattestyrelsens sagsbehandlingstid og hvorvidt Skattestyrelsen anmoder om yderligere oplysninger. Skattestyrelsen vil herefter sende et forslag til afgørelse, hvorefter man kan sende yderligere bemærkninger, og afslutningsvis vil man modtage den endelige afgørelse, som kan påklages inden for 3 måneder.

Har du brug for hjælp?

Hulgaard Advokater har specialiserede rådgivere og advokater, som kan hjælpe dig, så står du overfor en skattesag – så kontakt Erhvervsjuridisk Fuldmægtig Selina Musa, sm@hulgaardadvokater.dk, eller Advokat Lars Lauge Nielsen lln@hulgaardadvokater.dk.

 

Du kan også læse mere omkring selvanmeldelse i vores artikler her:

Har du indkomst fra udlandet 

Får du en bøde, hvis du ikke indberetter skattepligtige indkomst, moms- eller afgiftstilsvar korrekt?

Indestående på udenlandske konti

Kryptokontrol: Skattestyrelsen får nye våben – og du bør reagere allerede nu